Kepercayaan Hantu Bukan Berasal Daripada Islam

Saturday, October 5, 2024

 



Kepercayaan Hantu dalam Masyarakat: Masyarakat dunia mempercayai kewujudan entiti ghaib yang dikenali sebagai hantu, biasanya dianggap sebagai roh jahat yang mengganggu manusia.

    
Definisi Hantu: Hantu dianggap sebagai makhluk yang pernah hidup dan meninggal secara tragis, lalu rohnya mengganggu manusia. Ini berbeza dengan kepercayaan Islam terhadap jin, syaitan, dan iblis.

    

Pandangan Islam Mengenai Roh: Dalam Islam, roh orang yang meninggal tidak dapat kembali ke dunia untuk mengganggu manusia, seperti yang dijelaskan dalam Surah Al-Mu'minun dan Az-Zumar.

Pandangan Islam Mengenai Roh: Dalam Islam, roh orang yang meninggal tidak dapat kembali ke dunia untuk mengganggu manusia, seperti yang dijelaskan dalam Surah Al-Mu'minun dan Az-Zumar.

    “Hingga apabila datang kematian kepada seseorang dari mereka (orang kafir) dia berkata: Ya Tuhanku kembalikanlah aku ke dunia, agar aku berbuat amal yang soleh terhadap apa yang telah aku tinggalkan. Sekali-kali tidak (jawapan Allah), sesungguhnya itu adalah perkataan yang diucapkannya sahaja (janji kosong). Dan di hadapan mereka ada DINDING (barzakh) sampai hari mereka dibangkitkan” (al-Mu’minun: 99-100)

     Menurut Imam Mujahid (Tabien dan anak murid Ibn Abbas r.a) dan Ibn Zaid berkata tentang ayat ini: “Barzakh adalah seperti satu tembok yang menghalang orang yang mati kembali ke dunia.”

    Firman Allah lagi yang bermaksud:

    “Allah SWT memegang jiwa (roh) ketika matinya (seseorang) dan memegang jiwa (roh) orang yang belum mati di waktu tidurnya, maka Dia tahanlah jiwa yang lain sampai waktu yang ditentukan..” ( Az-Zumar : 42 )

    Melalui ayat ini, jelas bahawa roh berada di dalam pegangan Allah SWT dan Allah tidak membenarkan sama sekali Roh untuk kembali ke dunia, sebagaimana yang dijelaskan dalam ayat sebelum ini.

    Inilah dalil bahawa roh orang yang telah mati tidak boleh kembali ke alam dunia. Di sini jelas bahawa kepercayaan kepada hantu dan mistik tidak ada dalam Islam.









 Persoalanya bagaimana masyarakat pada hari ini boleh terdidik dengan perkara-perkara mistik sedemikian? Di mana puncanya?

Punca kepercayaan masyarakat terhadap kewujudan hantu: 

    1. Kepercayaan Melayu dan Islam Kerana Kurang Pendedahan: Meskipun bercanggah dengan ajaran Islam, masyarakat Melayu masih mempercayai kewujudan pelbagai jenis hantu seperti pontianak, toyol, dan langsuir, yang dipercayai berasal dari kepercayaan Hindu-Buddha, kerana kurangnya pededahan berkaitan asal usul kepercayaan ini.

    2. Pengaruh Agama Hindu-Buddha: Dalam agama Hindu, konsep roh merayau dijelaskan dalam kitab suci mereka, seperti Garuda Purana, manakala dalam agama Buddha, terdapat alam hantu yang disebut dalam kitab Petavatthu-Atthakatha.

    3. Sejarah Nusantara: Sebelum kedatangan Islam, masyarakat Melayu menganut agama Hindu dan Buddha, yang mana kepercayaan kepada hantu telah lama wujud dalam budaya mereka.

    4. Kesan kepercayaan Hindu-Buddha: Kepercayaan terhadap hantu berakar dari zaman kerajaan Hindu-Buddha seperti Srivijaya dan Majapahit dan masih wujud dalam budaya masyarakat Melayu hingga kini.

   5. Filem seram yang ditonton: Masyarakat dihidangkan dengan Filem seram dari negara-negara seperti Thailand dan Jepun banyak berkaitan dengan hantu, manakala filem Barat lebih kepada pembunuhan dan ahli sihir.

Kepercayaan terhadap hantu berasal dari agama lain seperti Hindu, Buddha, dan Kristian, dan bercanggah dengan ajaran Islam. Umat Islam perlu memahami isu ini dengan jelas kerana ia berkaitan dengan akidah.

Kewujudan jin dan syaitan disebutkan oleh Allah di dalam Al-Quran

Kepercayaan kepada Alam Ghaib: Wajib bagi setiap Muslim untuk beriman kepada perkara-perkara ghaib, termasuk kewujudan jin dan syaitan yang disebut dalam Al-Quran.

Kisah Nabi Sulaiman: Allah menyebut tentang kewujudan jin dalam kisah Nabi Sulaiman AS dalam Surah Al-Naml ayat 17.

Maksudnya : “Dan dihimpunkan bagi Nabi Sulaiman bala tenteranya, dari jin dan manusia serta burung; lalu mereka dijaga serta diatur keadaan dan perjalanan masing-masing."

(Surah Al-Naml : 17)

Syaitan sebagai Musuh: Allah juga menyebut tentang syaitan sebagai musuh manusia dalam Surah Al-A’raf ayat 27.

Maksudnya : “Wahai anak-anak Adam! Janganlah kamu diperdayakan oleh Syaitan sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu bapa kamu dari Syurga, sambil ia menyebabkan terlucutnya pakaian mereka berdua untuk memperlihatkan kepada mereka: aurat mereka (yang sebelum itu tertutup)…”

(Surah Al-‘Araf : 27)

Jin dan Syaitan Tidak Dapat Dilihat: Jin dan syaitan tidak dapat dilihat dengan mata kasar manusia, seperti dinyatakan dalam Surah Al-A’raf ayat 27.

Maksudnya : “…Sesungguhnya Syaitan dan kaumnya melihat kamu dengan keadaan yang kamu tidak dapat melihat mereka…”

(Surah Al-‘Araf : 27)

Pandangan Ulama: Sheikh Tohir Ibn ‘Asyur menekankan bahawa ketidakmampuan melihat jin tidak bermakna mereka tidak wujud. Pandangan ini disokong oleh nas-nas yang mutawatir.

Pengingkaran Kewujudan Jin dan Syaitan: Pengingkaran kewujudan jin dan syaitan dianggap menafikan perkara mutawatir, yang boleh membawa kepada kekufuran.

Pandangan Imam Al-Haramain Al-Juwaini: Orang yang menafikan kewujudan jin dan syaitan dianggap tidak memahami Syariah dan mengingkari nas yang mutawatir.

Jin dan Syaitan Boleh Berubah Bentuk: Jin dan syaitan mampu menyerupai manusia atau haiwan, seperti yang dijelaskan dalam pelbagai nas dan pandangan ulama.

Jin Tidak Mampu Memberi Mudarat: Jin dan syaitan tidak dapat memberikan mudarat kepada manusia tanpa izin Allah, walaupun mereka boleh menyerupai bentuk lain.

Hadis Mengenai 'Ghul': Hadis Nabi SAW menafikan bahawa jin mampu memberi mudarat kepada manusia, menguatkan keyakinan bahawa tiada kuasa selain dari Allah SWT.

Kesimpulan: Gambaran hantu seperti pontianak, pocong, dan lain-lain adalah hasil penyerupaan jin dan syaitan untuk menakutkan manusia, bukan roh orang mati. Umat Islam dilarang mempercayai khurafat dan tahyul.

Post a Comment